Leerling populatie

Een veelgestelde vraag aan ons is: ‘Wat voor leerlingen zitten er eigenlijk op DOE?’ Het idee is nog wel eens dat het ‘probleemkinderen’ zijn. Wij zijn van mening dat die niet bestaan. Er bestaan wel kinderen mét een probleem. Het is niet voor niets dat kinderen overstappen van een reguliere school naar een democratische school. Blijkbaar is er iets wat ze bij ons op school vinden wat ze elders missen. Een aantal kinderen vond school saai. Sommigen geven aan de diepte in te willen, maar omdat er een programma is gaat de klas door. Ook is het lastig je veel al weet en toch mee moet doen. Wat ook genoemd wordt, is dat een jongen bijvoorbeeld in een klas zit met allemaal jongens die van voetbal houden en het daar de hele dag over hebben. Hij houdt van geschiedenis en hele andere dingen en mist dan de aansluiting en iemand met gelijke interesses. Eenzaamheid is dan snel ontstaan.

Door de leeftijdmix (4 t/m 21 jaar) en de vrije ruimte die leerlingen hebben in onze school zie je groepjes ontstaan met gelijke interesse en bezigheden. Het levert een groep gemotiveerde mensen op die zich samen verdiepen in een onderwerp of bezigheid. Geen gefrustreerde mensen die er niets aan vinden, geen verstoring wat dat betreft in het proces. Ideaal en fijn dat je iets echt leuk kan en mag vinden zonder dat klasgenoten je uitlachen als je iets heel erg leuk vindt. Dat is een van de redenen waarom leren hier zoveel sneller kan gaan. Waar een VWO scholier 6 jaar wiskunde volgt kan hier binnen één jaar of twee jaar door middel van een staatsexamen een VWO examen volbracht worden. Het hoeft niet maar het kan wel. Een aantal leerlingen heeft dit pad al gekozen en met succes volbracht. De eerst twee leerlingen hebben binnen 4 jaar een volledig VWO diploma op zak! Inmiddels zijn zij begonnen aan hun vervolgstudie aan de TUe en Hogeschool Windesheim.

Met onze Aannamekring (met daarin docenten en leerlingen) maken we beleid hoe we de school duurzaam in evenwicht kunnen houden en toekomstbestendig. We denken dat een balans in de samenstelling daarbij zeer helpend is. Dus een balans qua jongens en meiden, leeftijden, maar ook typen. Eigenlijk een afspiegeling van alle soorten mensen die je ook tegenkomt in de samenleving. Initiatiefnemers, volgers, drukke mensen, rustige mensen en alle andere varianten.

Er zijn ook grenzen. We zijn namelijk geen speciaal onderwijs en kunnen kinderen die behoefte hebben aan volledig individuele begeleiding niet aannemen. We zijn er niet voor opgeleid en het concept leent zich er niet voor. Voor sommige kinderen is de vrijheid te groot en verliezen zich erin. Om een indruk te geven van onze populatie hieronder een overzichtje. Zoals jullie zien hebben we ruimte voor meisjes in de VO leeftijd. De meiden hebben nu te maken met 25 leuke, gezellige puberjongens maar willen er ook wel wat extra meiden bij.

Er is weer iedere maand is er een Infokring dus voel je welkom om eens te komen kijken, vragen te stellen en te luisteren naar ons verhaal.

PO LEERLINGEN

Leeftijd Meisjes Jongens Totaal
4 4 3 7
5 3 4 7
6 5 2 7
7 3 3 6
8 6 5 11
9 1 1 2
10 3 5 8
11 3 4 7
28 27 55

VO LEERLINGEN

Leeftijd Meisjes Jongens Totaal
12 0 2 2
13 3 7 10
14 0 6 6
15 1 5 6
16 3 2 5
17 0 1 1
18 0 2 2
19 1 0 1
20 0 0 0
21 0 0 0
8 25 33