Hoe gaat dat op een democratische school eigenlijk…

Door: Jacqueline van Ewijk

Net als alle andere scholen zijn wij blij dat de scholen weer open gaan binnenkort. In deze tijd dat het anders moest hebben ook wij een andere manier gevonden om contact te houden met de leerlingen. We vangen een paar dagen in de week kinderen op van ouders die elders hard nodig zijn of kinderen waar het thuis even niet zo goed gaat. Deze kinderen zijn dan op onze boerderij en de hele dag lekker buiten.    

Zoals altijd is ook nu alles wat we aanbieden beschikbaar voor alle kinderen. Het grote verschil is dat het nu voornamelijk digitaal aangeboden wordt. Via het online platform Discord, waar we alle functionele ruimtes een plek gegeven hebben. Het wordt digitaal aangeboden maar de beleving is echt.  Leerlingen kunnen bijvoorbeeld in de keuken bij Lya op zoek naar recepten, of zelf een recept plaatsen met foto’s van hun gerecht. Ze kunnen er gezellig kletsen met de anderen in de keuken of via chat daar met elkaar communiceren. In de werkplaats is elke vrijdag techniekles, op dinsdag tekenen in het atelier en er zijn toneellessen met Debbie.

De leerlingen van de middelbare school kunnen via Discord lessen volgen. Er worden dagelijks lessen aangeboden. Voornamelijk de leerlingen die zich voorbereiden op een staatsexamen of een overstap gaan maken naar MBO, nemen hieraan deel. Ze geven aan dat het goed werkt en dat het concentreren thuis makkelijker gaat dan normaal op school.

Dagelijks is er ook een online meet voor de kinderen tussen de 4 en circa 12 jaar. Suzanne en Gabrielle verzorgen dan een uur waardevol contact. Een verhaaltje, liedje, samen kletsen en elke dag een raadsel of rebus. Daarnaast kunnen kinderen terecht als ze vragen hebben over het lezen of rekenen en daar niet uit komen. Sommige werken daaraan en anderen wat minder. Eigenlijk niets anders dan op een gewone schooldag bij DOE. Iedereen leert op eigen manier wat, wanneer, met wie en hoe ze dat zelf willen en bij hun past.

De mentoren houden contact met hun leerlingen en houden in de gaten of het goed met ze gaat. Ook de digitale ouderavond was goed bezocht.

Het is een vreemde tijd en we missen de kinderen enorm. Het lachen, het praten, het gedoe, de energie. Het is niet te vergelijken met een echte schooldag. Maar gezien de omstandigheden gaat het super goed. We maken er samen het beste van en de leerlingen zijn gewend initiatief te nemen als ze iets nodig hebben.

Fijn dat we snel weer open zijn en de basisschoolkinderen weer naar school kunnen komen. Helaas moeten de middelbare schoolleerlingen nog even wachten. Ondanks dat het voor ouders soms een hele opgave is om werk  te combineren met kinderen zo lang thuis, denk ik dat ze het ook wel gaan missen. Zoveel thuis met je kind(eren) komt niet vaak voor. De meeste mensen maken dat alleen mee als ze op vakantie gaan.

Niemand bij ons heeft het idee dat er kinderen zijn die achter lopen. In deze tijd komen andere dingen aan bod en ook daar ontwikkel je jezelf in. De ontwikkeling van een mens staat nooit stil. Vol vertrouwen gaan we straks weer open en pakken daar de draad weer op. Vakanties liggen bij ons niet vast dus daar hebben wij gelukkig geen last van. Ook de inlooptijd tussen 8 en 10 uur voorziet in een gespreide aankomst. Een groot gebouw en een grote boerderij. Voldoende meters voor gepaste afstand.

Ik wens onze collega’s in het bekostigde onderwijs veel succes. Voor hen is de uitdaging groter. Ik hoop dat vooral in Den Haag weer iets geleerd is over onderwijs en leren. Leren kan namelijk op zoveel manieren dat er echt wel meer regie naar de scholen zelf kan.

Vorige
Vorige

Onderzoek burgerschapsonderwijs bij DOE040

Volgende
Volgende

Intrinsieke motivatie op school én thuis